ابعاد پنجره نسبت به مساحت اتاق

ابعاد پنجره باید بر اساس مساحت اتاق، طراحی ساختمان و کاربری آن تعیین گردد. ابعادی برای ساخت یک پنجره، استاندارد هستند که علاوه بر حفظ زیبایی ظاهر، نور و روشنایی فضا را تامین نماید. این که طول و عرض پنجره چقدر باید باشد، مهم است. اما باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت تا یک پنجره با ابعاد استاندارد تولید گردد. پنجره اتاق خواب باید به گونه‌ای طراحی شود که هم بازشو باشد و هم نور کافی را به داخل هدایت کند. برای یک سالن با مساحت زیاد نیز باید ابعاد پنجره به گونه‌ای در نظر گرفته شوند که بیشترین روشنایی را دریافت کند. ضمن اینکه لازم است طراحی داخلی و خارجی ساختمان را هم در نظر داشته باشید. برای مثال، یک پنجره که اختلاف طول و عرض آن زیاد است ممکن است با ساختار اتاق شما هماهنگ نباشد. مگر آن که یک تراس یا بالکن پر از گل در طراحی ساختمان در نظر گرفته باشید.

محاسبه ابعاد پنجره فضاهای مختلف خانه

انتخاب ابعاد پنجره را می‌توان یک عمل تقریبا سلیقه‌ای دانست. اما رعایت برخی نکات، برای افزایش بازده نور و انرژی آن لازم است. یک سالن با مساحت زیاد باید پنجره‌ای به اندازه کافی بزرگ داشته باشد. در غیر این صورت، در طول روز روشنایی کافی نداشته و نیاز به لامپ و روشنایی خواهد داشت. در ادامه این مطلب تمام نکاتی که باید برای اندازه‌گیری ابعاد استاندارد پنجره در نظر داشته باشید را توضیح خواهیم داد.

  • ارتفاع پنجره از کف اتاق

هر اتاق خواب باید یک پنجره بازشو داشته باشد. این امر برای تهویه مناسب اتاق و روشنایی آن لازم است. با این که انتخاب ابعاد پنجره اتاق به سلیقه و نحوه طراحی شما بستگی دارد، اما ارتفاع آن از کف کمی قراردادی است. ابعاد استاندارد پنجره اتاق خواب به گونه‌ای است که ارتفاع کافی از زمین داشته باشد. معمولا 90 سانتی متر ارتفاع از زمین، فاصله استانداردی به حساب می‌آید. به افرادی که به پنجره‌های بلند در اتاق خواب خود علاقه دارند، نصب پنجره‌های ثابت بلند توصیه می‌شود. به این ترتیب، علاوه بر افزایش روشنایی اتاق و زیباتر شدن طراحی آن، ایمنی پنجره نیز افزایش خواهد یافت.

محاسبه ابعاد پنجره فضاهای مختلف خانه

  • برقراری تناسب بین ارتفاع پنجره و فاصله آن تا کف

حتما دقت کرده‌اید که در طراحی برخی ساختمان‌ها، بلندی بیش از حد پنجره یا ارتفاع زیاد آن از کف، چندان زیبا به نظر نمی‌آید. بنابراین به نظر می‌رسد که درباره تناسب ارتفاع از کف و بلندی پنجره باید حساب شده‌تر تصمیم گرفت. البته این مساله کاملا سلیقه‌ای است. با این حال، برای داشتن نمایی زیباتر بهتر است به تناسب در ابعاد پنجره اهمیت داده شود.

بسته به نوع پنجره‌ای که قرار است نصب کنید، طول آن می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، یک پنجره که بخش اعظمی از مساحت آن را شیشه شفاف تشکیل داده است، باید طول و عرض متناسبی داشته باشد. اما اگر پنجره اتاق خواب یا سالن شما ساختاری سنتی دارد، می‌توان طول آن را کمی بلندتر در نظر گرفت.

  • ارتفاع پنجره از سقف

نکته دیگری که در اندازه‌گیری ابعاد پنجره باید در نظر گرفته شود، فاصله ضلع بالایی پنجره از سقف است. احتمالا دقت کرده‌اید که بخش عمده‌ای از روشنایی اتاق، از نور ورودی قسمت بالای پنجره ناشی می‌گردد. به طوری که هر چه فاصله پنجره از سقف بیشتر باشد، اتاق تاریک‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین لازم است در هنگام اندازه‌گیری ابعاد استاندارد پنجره حتما به این پارامتر توجه شود. معمولا فاصله 20 سانتی متری از سقف، فاصله مناسبی خواهد بود. به طور کلی، ابعاد پنجره استاندارد باید به گونه‌ای باشد که ضمن تامین روشنایی، مشکلی برای طراحی و دیزاین داخلی منزل (مانند نصب پرده) به وجود نیاید.

محاسبه ابعاد پنجره فضاهای مختلف خانه

ابعاد استاندارد پنجره در نما

ابعاد یک اتاق یا سالن در انتخاب ابعاد پنجره آن تاثیرگذار هستند. با این حال، پنجره‌های دلبازی که فضای اتاق را روشن می‌کنند، همواره در اولویت قرار دارند. بسته به لولایی یا کشویی بودن پنجره، ابعاد استاندارد آن متفاوت هستند. تناسب ابعاد استاندارد پنجره با یکدیگر و با فاصله از کف و سقف به گونه‌ای است که روشنایی اتاق را تامین می‌کند. ضمن اینکه طراحی داخلی و نمای بیرونی ساختمان را زیباتر خواهد کرد. استانداردترین ابعاد پنجره شامل موارد زیر می‌شود:

  • 61 در 91.44 سانتی متر
  • 61 در 116.84 سانتیمتر
  • 12 در 137.16 سانتیمتر
  • 12 در 167.64 سانتیمتر
  • 12 در 177.8 سانتیمتر
  • 36 در 116.84 سانتیمتر
  • 36 در 157.48 سانتیمتر

این اندازه‌ها، ابعاد استاندارد پنجره اتاق هستند. شما می‌توانید بر اساس متراژ و مساحت محل کار یا منزل خود، آن‌ها را انتخاب کنید. اگر از طراحی خاصی برای نمای ساختمان استفاده می‌کنید نیز می‌توانید با نظر طراح، بهترین ابعاد پنجره را انتخاب نمایید. کارشناسان اصفهان فلوت راهنمایان خوبی برای این امر هستند.

 

افزودن دیدگاه